Vårt hem -min lycka!

Vårt hem -min lycka!

Välkommen!

Hej,här kommer en liten presentation om mig och min blogg Mys och Hemtrevnad!



Jag är en kvinna som kallas semlan och jag är 46 år i år. Jag har fyra barn i åldrarna 12-26 år. Jag är lyckligt gift sen 1993, och lever med min familj i en liten stad här i Sverige.



Mina intressen här i livet är min familj, olika former av kreaktivt pyssel, sång och inredning! Jag älskar att laga mat och kommer även delge lite gott inom det området här i min blogg!

Jag vill med denna blogg inspirera och glädja andra, såsom jag blivit inspirerad av andras bloggar. Jag kommer visa lite smått & gott ur min vardag och dela med mig av olika faktorer som jag anser ger mys och hemtrevnad!



Välkommna till mig!

MVH: Semlan


onsdag 22 december 2010

Skumt att skumtomtarna tagit slut....

Hej alla goa bloggisar!

Nu har jag skrivit klart mitt examensjobb och fått det godkänt! Vilken lättnad!!! (Stolt att säga att det var på första försöket dessutom)...

Jag har inte varit inne och bloggat på ett tag och legat rätt lågt ett tag, då jag var på G med mina "utbrädssymtom", men nu känns det bättre igen! Försöker ta dagen som den kommer och trallar till julmusik och försöker att inte stressa för "små" saker, det lär bli jul ändå, antingen jag är klar eller ej!

Sitter och äter "gotter" och njuter av julens härliga stämmning nästan varje dag...hihi....tycker det är skumt att skålen med skumtomtar alltid blir tom direkt....hum...dessutom växer mitt midjemått...undra vem som är den skumma typ som stoppar tomtarna i magen?!

Pepparkakor med ädelost är med så gott och kladdkaka smaksatt med pepparkakskryddor serverad med färska fikon och en klick grädde, clementiner, hemlagad knäck, och fudge(mormors recep).....mmmmmmm

TIPS:
Något riktigt gott är att steka formbröd i smör och pepparkakskryddor och lägga på ädelost och servera till glöggen. Gärna apelsin eller hjortronglögg. Skär brödet i tre "stavar och servera ljumna som snittar...mmmmmmmmm

Doften av hyasinter och julgran sprider sig i huset och jag går omkring och njuter av dess doft!
Jag liksom många andra tycker hyasinterna är som vackrast precis när de är i början på sin blommning och inte är långa och rangliga...Mina vita amaryllisar har redan blommat över...typiskt och julstjärnorna är inte vidare fräscha. Köper jag nya nu står de sig till påsk och det är det värsta tänkbara senariot...hihi....är samma visa här varje år. De första inköpen dör och de andra måste jag "mörda"....lider av att se de vissna när de är som finast då jag slutar att vattna dem....

Nu ska jag gå ner till köket och slå in julklappar....sen kommer min studiekamrat och hennes söner hit och fikar och vi ska fixa lite med det sista innan slut"trycket" på exjobbet....sen ska här storstädas, för i morgon ska det julhandlas och sen ska vi ha stora släkten här på traditionell grötfest dagen före dopparedagen...

Så här i jultid kan jag få lite dåligt samvete över hur bra jag faktiskt har det. Visst, vår ekonomi är helt klart ansträngd just nu, och det blir inga dyra julklappar i år (varsin blir det iaf), men vi har ju varandra, mat på bordet, ett stort varmt hus och massor av överflöd...försöker att stilla mitt samvete genom att ge en slant till kyrkan, hjälporganisationer som röda korset och lutherhjälpen etc. Det blir inte mycket, men många bäckar små....uppmanar alla att göra detsamma!!


Dagens ord blir:
Det doftar alltid lite om den hand som ger bort rosor...

Ha nu en riktigt God Jul!

Själv ska jag leta reda på lite tomtar i skafferiet innan jag trycker på on knappen på kaffebryggaren....hihi...

Kramis semlan

11 kommentarer:

  1. Tack detsamma! Grattis till examensjobbet :)

    Kram och ha det mys nu.

    SvaraRadera
  2. Grattis till examensjobbet, vad kul!De där formbröden får jag nog testa, lät gott. Önskar dig och de dina en riktig mysig jul!
    Kramar Pia

    SvaraRadera
  3. Grattis till examensjobbet! Så roligt att det gick bra.
    Önskar dig en riktigt God Jul ! Kram Kicki

    SvaraRadera
  4. Grattis till examensjobbet och jag önskar dig en riktigt GOD JUL!

    SvaraRadera
  5. Gratti s till examensarbete och en riktigt GOD JUL önskar jag dig.

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  6. Grattis till ett lyckat examensprov. jag vet vilken anspänning sådant är. Men nu kan du koppla av och ha en skön jul med familjen. Och du....det finns massor med skumtomtar i affärerna. Här försvinner också godis på ett märkligt sätt. Men det är ju jul !!!
    God Jul på dig !! Kram // Eva

    SvaraRadera
  7. God Jul till dig med och grattis till det färdiga examensarbetet!

    Kram Ida

    SvaraRadera
  8. Ett varmt grattis till det lyckade examensjobbet!!

    Och en riktigt god jul vill jag önska dig!!

    Kramis Sanne!!

    SvaraRadera
  9. Tittar in för att önska dig en riktigt God Jul!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  10. Grattis till examen!
    Önskar dej och de dina en God Jul!
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
  11. En fortsatt mysig jul önskar jag dig.

    Stor kram,Cilla♥

    SvaraRadera