Vårt hem -min lycka!

Vårt hem -min lycka!

Välkommen!

Hej,här kommer en liten presentation om mig och min blogg Mys och Hemtrevnad!



Jag är en kvinna som kallas semlan och jag är 46 år i år. Jag har fyra barn i åldrarna 12-26 år. Jag är lyckligt gift sen 1993, och lever med min familj i en liten stad här i Sverige.



Mina intressen här i livet är min familj, olika former av kreaktivt pyssel, sång och inredning! Jag älskar att laga mat och kommer även delge lite gott inom det området här i min blogg!

Jag vill med denna blogg inspirera och glädja andra, såsom jag blivit inspirerad av andras bloggar. Jag kommer visa lite smått & gott ur min vardag och dela med mig av olika faktorer som jag anser ger mys och hemtrevnad!



Välkommna till mig!

MVH: Semlan


tisdag 16 oktober 2012

Äpplekaka i höstrusket

Gomorgon alla goa bloggisar!
Jag åker inte och har tentamen idag! Är alldeles för okoncenterad för att få ett bra resultat.
Istället är jag hemma och studerar inför kommande litteratur/analys tentamen som är den 24 oktober. Passar på att skämma bort takläggarna också med lite varmt kaffe och en nybakad äpplekaka. Recept fr. Allt i hemmet kommer här:

Äpplekaka

Ingr.

100 gr mandelmassa

3 ägg

1,5 dl strösocker

3 dl mjöl

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

1 dl mjölk

50 gr smält smör

3-4 äpplen

Tillagning

1. Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
2. Riv mandelmassa och blanda med äggen, ett i taget. Rör ner socker.
3. Blanda vetemjöl med bakpulver och vaniljsocker. Rör ner det i äggsmeten. Tillsätt mjölk och smält smör.
4. Skala och klyfta äpplena.
Lägg hälften av äppelklyftorna botten av formen. Häll 1/3
av smeten i formen och äppelklyftor ovanpå i ett fint mönster. Täck med smet och lägg på ytterligare äppelklyftor och häll på resterande smet.
5. Grädda mitt i ugnen ca 35 minuter.
6. Pudra över florsocker när kakan svalnat.

Servera med glass, vispad grädde eller en god vaniljsås.

Hoppas det smakar!

Dagens ord blir: Magen blir fortare mätt än ögat...
Kramis semlan

11 kommentarer:

  1. Åhhhh vad jag blev sugen på äppelkaka nu...Detta receptet ska jag absolut prova.Ha en skön dag.Kramiz..:)

    SvaraRadera
  2. MMmm vad gott det lät med äpplekaka.Tack för receptet.Njut dagen underbara du .Kramar Rita ♥

    SvaraRadera
  3. Alltid gott med äpplekaka.
    Kul med ett nytt recept, får vi prova någon dag.........

    Ha det fint,
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  4. Kakan ser fantastisk ut. Man ska absolut fjäska lite för hantverkare !!!!!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Mums och tack för receptet..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  6. O vad gott det ser ut, mums!
    Kan jag inte heller komma hos dig och lägga taket?
    Lycka till nu med ditt skolarbetet.
    Kram gerda

    SvaraRadera
  7. Smarrigt!!! :)
    ha det gott!! Kram Sanne

    SvaraRadera
  8. Tack för receptet! Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  9. Gud va du har legat i alla dessa förberedelser inför bröllopet :):) va duktig du är !!! Kul att allt va uppskattat !!! Vilken härligt god äppelkaka måste jag testa !!! Ha en bra Tisdag !!! Kram Lotta

    SvaraRadera
  10. Gott med äppelkaka.:-) Kram Stina

    SvaraRadera