Vårt hem -min lycka!

Vårt hem -min lycka!

Välkommen!

Hej,här kommer en liten presentation om mig och min blogg Mys och Hemtrevnad!



Jag är en kvinna som kallas semlan och jag är 46 år i år. Jag har fyra barn i åldrarna 12-26 år. Jag är lyckligt gift sen 1993, och lever med min familj i en liten stad här i Sverige.



Mina intressen här i livet är min familj, olika former av kreaktivt pyssel, sång och inredning! Jag älskar att laga mat och kommer även delge lite gott inom det området här i min blogg!

Jag vill med denna blogg inspirera och glädja andra, såsom jag blivit inspirerad av andras bloggar. Jag kommer visa lite smått & gott ur min vardag och dela med mig av olika faktorer som jag anser ger mys och hemtrevnad!



Välkommna till mig!

MVH: Semlan


torsdag 2 september 2010

Leos lekland

Hej alla goa vänner och bloggisar så här på sena kvällen!

Idag har ytterligare en dag passerat i ultrafart! Nu känns det att man är igång efter sommaren. Inte för att jag hann och ta det vidare lungt då heller då jag är anställd på Lockrydssommarmöbler, men det var inga barn som skulle skickas till skolan och deras aktiviteter var vilande....så skönt!

Jag har ägnat dagen åt studier och meil och telefonsamtal, men nu äntligen är jag registrerad...nu är det bara lite papper kvar att fylla i innan allt är klart...pust och stön!!!!

I kväll tittade jag på ett program på tv 3 som heter Välkommen hem. Jag tänkte att det vore roligt om någon piffa till mitt hem så genomgående någongång. Sen tänkte jag att om någon gjorde det skulle jag nog inte bli vidare värst glad trots allt. Jag skulle nog snarare bli förbannad! Mitt hem är min borg. INGEN får härja fritt där inte.....Däremot skulle jag inte ha något emot att de kom och grejade i ordning hela trädgården...DET vore helt UNDERBART!

I morgon ska jag själv ta och piffa till vårt hem lite tror jag.... Jag vill ha upp höstgardiner och köpa lite blommor i höstensfärger till köket etc. Jag har bara ett möte inbokat kl 10 på högskolan ang respons på PM inför examensarbetet så det blir lungt...

Tänkte eventuellt överraska Hanna och ta en fika med henne,kompisen och hennes dotter på Leos lekland. Visar bilder sen vi var där förra gången och "lekte"...

Här är Leo själv och hälsar på barnen...de små tyckte det var mkt spännande....
Här är mina barn med kompisarna... Gabbe i rosa och hanna längst fram i rött-prickit...

De dryper av svett av alla aktiviteter och bollhav odyl...Den lille killen i svart är mitt fadderbarn...



Jag satte mig i en fåtölj med en kaffe latte och en negerboll (Om ni ursäktar namnet)med de andra föräldrarna....Barnen lekte i över två timmar sen var de helt slut...Det kostar 100 kr per barn, men då får man stanna hur länge man vill och de vuxna är gratis. Kravet är att barnen har sockar på sig annars får man köpa det där....Leos lekland är ett relativt nyöppnat lekland på knalleland i Borås. Har man barn i lekålder är det definitivt värt ett besök om man är i närheten...Det finns datorer och spel etc som vuxna kan roa sig med också om det blir ensamt utan barnen (då de leker för fulla hus)...Det är viktigt för mig att hinna med barnen och ge dem kvalitetstid. Det gör att vi som familj mår bra och orkar mer tillsammans.
Det vardagliga i livet blir så mkt lättare om man vårdar sina relationer!
Jag var med familjen och svärmor och svärfar på Rångedala marknad i helgen. Där var det en familj som skällde på sina barn hela tiden. I ett av stånden ramla en grej ner. Den lilla tösen i ca 5 års åldern stod där med sina små runda glasögon och sin magra kropp och grät: Det var inte jag mamma, det var inte jag...hon var så rädd så hon riktigt skaka. Det var verkligen inte tösen som välte ner saken heller, men det ansåg mamman att det var... Jag mådde så dåligt av att ha gått bakom denna familj en stund så jag blev tårögd och ville bara hem. Barnen var så kuvade och rädda att det gick rakt in i hjärtat på mig! Jag visste inte vad jag skulle ta vägen. De hade sin farmor med sig och hon försökte säga till föräldrarna vid ett par tillfällen att barnen inte mådde bra av allt skällande men då fick hon sig en avhyvling mitt i folkmassan om att hon skulle bara hålla käften för de tog hand om sin barnuppfostran själva...Som sagt jag mådde såååå dåligt av dessa scenerna som utspelade sig mitt framför ögonen på oss. Att riktigt känna flickans skräck över vad som skulle hända var bara så fruktansvärt! Jag tycker att jag har dåligt samvete många gånger för att man inte tar sig tillräckligt med tid till att rå om familjen helt kravlöst, men när man ser sådant här förstår man inombords att man har det rätt bra ändå och att man är omgiven av kärlek!
Nähä, nu ska jag lägga mig och läsa Henning Mankell igen. Har ett par kapitel kvar... Har läst en ungdomsbok om "tre tjejer" innan idag. Tur att det går fort att läsa den typen av böcker...
Dagens ord blir ett ord sagt av Margaretha Krook:
Att sköta sig är att se till att man hinner med det roliga!


Kramis semlan

11 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad oligt barnen måste har haft där. Vi har här likadat plats "Sagolandet" vart jag brukade gå med barnen när de var mindre.
    Jag mår alltid så dåligt om jag ser eller hör att nån behandlar illa sina barn, man blir arg och ledsen! Hur i himlens namn man kan behandla illa de dyraste vi har!
    Vad duktig du är som studedar!
    Har en fin fredag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  2. Dina värderingar om livet, familjen och vad kvalitet i livet är, är så klockrena. Jag hoppas bara att du även tar hand om dig själv? <3

    Det är ett samspel - alla komponenter måste vara i form. Inget är starkare än sin svagaste länk, vännen!

    Trevlig fredag.
    Kramkram
    Ullis

    SvaraRadera
  3. Blir så illa berörd av det du sett och hört i Rångedala, stackars kuvade barn. Vad skall det bli av dessa stackars barn som bara för höra hur dåliga de är hela tiden. Jag håller helt med dig i dina värderingar, och en del skulle aldrig haft barn...
    Ha en skön helg!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Låter som ni haft det riktigt mysigt med familjen men fy så hemskt med den familjen du berättar om! Man får ju ont i magen, stackars barn! Hoppas du får en fin helg! Kram :)

    SvaraRadera
  5. Usch, vad hemskt med familjen du såg. Stackars barn! Undrar vad som händer hemma när ingen ser på??? Ha det så bra!

    /Anna

    SvaraRadera
  6. Fy fader vilka jäkla föräldrar. Man vill ju säga något, så törs man inte...

    Lekland är bra, men visst blir man lite trött. Mina ungar är så små att jag måste hjälpa de titt som tätt.

    :D
    Emma

    SvaraRadera
  7. Hej Vännen!
    Vad illa berörd man blir när man hör om såna där föräldrar o hur de behandlar sina barn..
    hade velat ge dem en rejäl utskällning!

    Vilken fin bild på dig o din dotter, ni är så söta båda två:)

    Ha en skön söndag!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  8. Hej vännen!
    Usch o fy, eller vad säger man!!!!
    Gulliga ni är på bilden!!!
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  9. Hej vännen!
    Vilken trevlig o mysig dag ni haft tillsammans!
    Men man får ont i magen när man läser om familjen.....Usch!

    Hoppas att du haft en skööön helg! Kramis Therese

    SvaraRadera
  10. Kan tro att ungarna hade ett eldorado..:D nu är jag på väg till vattenhålet för ett välbehövlig vila, ha en fin dag, kramen

    SvaraRadera