Vårt hem -min lycka!

Vårt hem -min lycka!

Välkommen!

Hej,här kommer en liten presentation om mig och min blogg Mys och Hemtrevnad!



Jag är en kvinna som kallas semlan och jag är 46 år i år. Jag har fyra barn i åldrarna 12-26 år. Jag är lyckligt gift sen 1993, och lever med min familj i en liten stad här i Sverige.



Mina intressen här i livet är min familj, olika former av kreaktivt pyssel, sång och inredning! Jag älskar att laga mat och kommer även delge lite gott inom det området här i min blogg!

Jag vill med denna blogg inspirera och glädja andra, såsom jag blivit inspirerad av andras bloggar. Jag kommer visa lite smått & gott ur min vardag och dela med mig av olika faktorer som jag anser ger mys och hemtrevnad!



Välkommna till mig!

MVH: Semlan


onsdag 7 april 2010

Har hittat tussilago ute idag!




Måste bara skriva att jag har hittat årets (för mig) första tussilago. Åh, vad man blir lycklig av de små gula solarna i vägdikena.




Tänkte delge er ett av mina favoritrecept på kakor som är supergoda och super enkla:




Mandelbakelse

Ingr.
200 gram mandelmassa
2 ägg
2 tsk smält smör
(2 msk punsch)

Riv mandelmassan. Tillsätt äggen ett i taget, rör till jämn smet. Tillsätt smöret och rör om. Häll upp i små folieformar (ca 18 små eller 9 stora) - till hälften. Grädda i 10 minuter i mitten av ugnen i 225 grader. Droppa ev. punsch över kakorna.

Fyllning:
1 dl vispad grädde smaksatt med 2 tsk vaniljsocker
1 dl kesella (eller kesella vanilj.)

Klicka, spritsa på kakan och garnera med bär typ hallon, blåbär, vindruva etc.



Smaklig stund och ha det bra tills nästa gång vi ses!
Kram Semlan

5 kommentarer:

  1. Visst är det mysigt med tussilago nu.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. HejHej!

    Mmmm vilken smarrig kaka, farligt för mej som älskar goda "himma" bakade kakor men jag unnar mig ibland. Tussilago, ljuvligt.

    Ha en fin kväll
    KramKram
    Lotta

    SvaraRadera
  3. hej kolla in mig på FluMmPluS-Bilddagboken. hälsn.flisan

    SvaraRadera
  4. Nemen vilket enkelt recept! Det måste jag prova snart :)

    SvaraRadera
  5. ja, och gott är det!!

    SvaraRadera