Vårt hem -min lycka!

Vårt hem -min lycka!

Välkommen!

Hej,här kommer en liten presentation om mig och min blogg Mys och Hemtrevnad!



Jag är en kvinna som kallas semlan och jag är 46 år i år. Jag har fyra barn i åldrarna 12-26 år. Jag är lyckligt gift sen 1993, och lever med min familj i en liten stad här i Sverige.



Mina intressen här i livet är min familj, olika former av kreaktivt pyssel, sång och inredning! Jag älskar att laga mat och kommer även delge lite gott inom det området här i min blogg!

Jag vill med denna blogg inspirera och glädja andra, såsom jag blivit inspirerad av andras bloggar. Jag kommer visa lite smått & gott ur min vardag och dela med mig av olika faktorer som jag anser ger mys och hemtrevnad!



Välkommna till mig!

MVH: Semlan


söndag 3 maj 2015

Sköna maj...

Hej alla goa bloggisar!
Nu är det redan maj månad. Tiden rusar!

Jag och familjen har åkt på en dunderförkylning. Känns inte alls bra!
Vi kurerar genom ångande kamomillvatten, Alvedon, te och halstabletter. Det har hållit på i två veckor nu. Värst är hostan. Vi hostar så vi spyr slem. Lika bra att få ut skiten, men otrevligt iaf...
Längtar så till att få greja i landen igen. Att få skörda sina egna örter och grönsaker är underbart! Pepparmyntan kommer till användning som te nu i förkylningstider! Helt ekologiskt och "närproducerat" kan inte bli bättre, eller närmre...eller billigare...
Jag odlar pepparmynta, krusmynta, citrontimjan, timjan, rabarber, persilja, både slät och krusig, dill, potatis, gräslök, rosmarin, basilika, oregano, currytimjan, pepparot, tomat både gula och röda, små och stora sorter, gurka, squars, jordgubbar, smultron, ringblomma, ärtor ,citronmeliss, physalis, gul och röd lök, sallad, ruccola och rosenbönor m.m
Vi har städat ur växthuset nu, men för kallt för att så ute ännu här hos oss. Fortfarande frostnätter. Har ingen värme i växthuset. Ställer ut blockljus på vattenfat som får brinna under nätterna för att råda bot på detta när jag satt ut mina plantor. Jättebra knep!
Vi sitter ofta i växthuset och fikar eller äter nu i vårsolen och tidigt på morgonen och sent på kvällen eller vid dåligt väder, ja så fort det är tillfälle...
Hanna och hennes kompisar trivs att få fika där också...ler...bilder sen förra året som ni förstår...
 
Som sagt längtar efter att det ska grönska och att det skall bli tillfällen att njuta ute i trädgården. Sakteliga slår bladen ut på träden och vårblommorna blommar för fullt. Önskar bara att jag var piggare så jag kunde njuta lite bättre av allt det vackra!
 
Just nu får jag mest ångest för jag vet hur mycket jag skulle behövt göra...gödsla, fylla på jord, rensa, för odla, städa, plocka undan och plocka fram, tvätta, städa inne och ute, vara social...ja, ni vet....
 
Vi har åtminstone fått fram trädgårdsmöblerna och grillen. Vi har tom. hunnit inviga grillsäsongen. Till lunch i dag blir det grillad korv med bröd och potatissallad, för idag är det underbart väder och 13 grader varmt -än så länge. Som sagt man får passa på och njuta!
 
Ha en underbar dag!
Kramis semlan
 
 

4 kommentarer:

  1. Vad jobbigt med en förkylning nu, och hosta som är så hemskt.
    Hoppas ni kryar på er snart............
    Idag har jag varit iväg och köpt på mig lite plantor, både olika gurk- och- tomatsorter blev det.
    Nu tar jag en paus och sedan blir det grillmat till middag, gott väder här med.

    Kram Anneli

    SvaraRadera
  2. Så fint växthus och fina odlingslådor.
    Jobbigt med influensan, hoppas ni snart
    mår bättre.
    Kramar och tack för hälsningen/AM

    SvaraRadera
  3. Det där lät ju inte roligt, hoppas det går över fort. Vilket härligt växthus ni har, själv utnyttjar mitt glashus varje dag, så sköt att sitta där och fika och läsa en god bok, krya på er, kram VIOLAN

    SvaraRadera
  4. Trist att vara sjuk när det vår. Men du har ju kommit igång bra i trädgården.
    Ha en bra start på veckan
    Annika

    SvaraRadera